Zespół studentów z Politechniki Łódzkiej LODZ SOLAR TEAM zdobył w Belgii tytuł wicemistrza Europy oraz mistrza Polski na zakończonych w niedzielę (22.09) zawodach samochodów solarnych - iLumen European Solar Challenge (iESC).
Lodz Solar Team relacjonuje swoje doświadczenia z zawodów:
"Ponownie udowodniliśmy, że zgrany zespół może wiele osiągnąć. Godziny ciężkiej pracy nad udoskonaleniem naszego pojazdu Eagle Two przerodziły się w sukces, dzięki czemu mogliśmy pokazać, że Politechnika Łódzka należy do czołówki najlepszych uczelni na świecie! W tegorocznej edycji zawodów największą zmianą było wyposażenie pojazdu w nowy układ napędowy w postaci centralnego silnika elektrycznego oraz dostosowanego do niego, nowego, tylnego zawieszenia. Dodatkowo bateria została usprawniona pod kątem wydajności.
Wszystkie zespoły podczas tegorocznej edycji zawodów prezentowały bardzo wysoki poziom, dlatego ten tytuł bardzo dużo dla nas znaczy. W zawodach wzięło udział 18 pojazdów z Polski, Niemiec, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii, Rumunii, Belgii i Turcji. Europejskie Mistrzostwa Pojazdów Solarnych były rozgrywane w na dawnym torze Formuły 1, Circuit Zolder, w Belgii w dniach 19.09.2024 - 22.09.2024.
Aby móc rozpocząć udział w zawodach, w czwartek, samochód musiał zostać poddany badaniu zgodności z regulaminem technicznym. Podczas niego pojazd sprawdzany był pod kątem bezpieczeństwa pasażerów, oświetlenia i oznaczeń maszyny, szybkości jego opuszczania przez pasażerów, rozwiązaniami energetycznymi oraz konstrukcji baterii. Bolid był również poddawany próbom przyspieszenia 0 - 50 km/h i hamowania 50 - 0 km/h na dystansie 25 m. Za dopuszczenie do zawodów nie otrzymywano punktów do wyniku końcowego całych zawodów. Eagle Two zdał wszystkie testy bez problemu poruszając się zawsze z pięcioma osobami na pokładzie.
Drugi dzień, piątek, rozpoczęto od testów trwających 90 minut. Podczas nich kierowcy mogli zapoznać się z układem toru Zolder, liczącego sobie 16 zakrętów i długości okrążenia wynoszącej 4011 m. Po tej części nadeszły punktowane testy dynamiczne, gdzie sprawdzane było przyspieszenie, czas przejazdu przez tor przeszkód oraz wymiana koła na czas. Choć wymiana koła została wykonana najszybciej przez Lodz Solar Team, ostatecznie drużyna zajęła drugie miejsce, ze względu na przejechanie przez drużynę z Holandii toru przeszkód szybciej.
Pod koniec dnia została zorganizowana 120 minutowa nocna sesja treningowa. Kierowcy mieli możliwość zapoznać się z warunkami panującymi na torze pod osłoną nocy.
Weekend był dniami wyścigowymi. 24 godzinny wyścig rozpoczął się w sobotę o 13:00. Start był przeprowadzony w formule znanej z dawnych wyścigów Le Mans. Kierowcy ustawieni w linii na prostej startowej, na sygnał startu, biegli do swoich pojazdów, którymi startując, włączali się do wyścigu. Do zawodów zespół Lodz Solar Team wystawił 4 kierowców:
- Michał Buczek,
- Jakub Koch,
- Adam Roślak,
- Mikołaj Dębiński.
Pojazd Eagle Two, jako jedyny był pojazdem pięciomiejscowym. Prócz kierowców zawsze jeździło czterech z pośród ośmiu pasażerów, którymi byli:
- Maria Wasilewska,
- Aniela Borsiak,
- Julia Gwóźdź,
- Natalia Tarnowska,
- Filip Gertner,
- Mateusz Godlewski,
- Szymon Przybył,
- Jakub Dabbous.
Kierowcy oraz pasażerowie zmieniali się co dwie godziny. Za każdą osobę na pokładzie pojazdu zespół otrzymywał dodatkowe punkty.
Zespół w ciągu dwudziestu czterech godzin przejechał 120 okrążeń - ponad 481 km na jednym ładowaniu baterii.
Wyścig zakończył się w niedzielę o godzinie 13:00.
Dziękujemy za okazane nam wsparcie, wiarę w nasze możliwości oraz trzymanie kciuków za osiągnięcie takiego sukcesu. SŁOŃCE W PANELE!!! ☀️"
Gratulujemy Lodz Solar Team osiągniętego sukcesu i życzymy dalszych sukcesów w przyszłości!
Zobacz również: Wpis o sukcesie Lodz Solar Team na stronie Politechniki Łódzkiej